• Αυξήστε το μέγεθος της γραμματοσειράς
  • Μειώστε το μέγεθος της γραμματοσειράς
  • Ελληνικά
  • English

Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου

Μενού
  • Η ζωή της
    • Η ζωή της
    • Περιεχόμενα
      • Η ζωή της
      • Βιογραφία
      • Μια ζωή σαν παραμύθι
      • Είπαν για τη Δόμνα και το έργο της
    • richmenu_01
      Μια ζωή σαν παραμύθι
      Άστεγη στα Δεκεμβριανά
      richmenu
      richmenu_02
      Μια ζωή σαν παραμύθι
      Κοντά στον Σίμωνα Καρά
      richmenu
      richmenu_03
      Σωκράτης Σινόπουλος
      Σχέση μαθητείας και αλληλοσεβασμός
      richmenu
  • Το έργο της
    • Το έργο της
    • Περιεχόμενα
      • Το έργο της
      • Δισκογραφία
      • Κατάλογος τραγουδιών
      • Συναυλίες
      • To «Μουσικό Οδοιπορικό»
      • Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις
      • Συνεργάτες
      • Το αρχείο της Δόμνας Σαμίου
      • Μουσικές επιλογές
    • richmenu_kalanta
      Μουσικές Επιλογές
      Κάλαντα για μικρούς και μεγάλους
      richmenu
      richmenu_ton_akriton--3
      Νέα Έκδοση
      Των Ακριτών και των Αντρειωμένων
      richmenu
      richmenu_nikos_papavramidis
      Συνεργάτες
      Νίκος Παπαβραμίδης
      richmenu
      pa623_main_nikos_stefanidis--2
      Συνεργάτες
      Νίκος Στεφανίδης (1890-1983)
      richmenu
  • Ο Σύλλογος
    • Ο Σύλλογος
    • Περιεχόμενα
      • Ο Σύλλογος
      • Ποιοί είμαστε
      • Δραστηριότητες
      • Εκδόσεις του Συλλόγου
      • Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
        • Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
        • 1η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
        • 2η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
        • 3η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
      • Χορηγοί και Δωρητές
      • Σχετικοί σύνδεσμοι
    • t3_press_1x1
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      16 & 17 Οκτωβρίου 2021 - Θόλος ΚΠΙΣΝ
      association_richmenu_el_v3
      Δραστηριότητες
      Το αρχείο της Δόμνας Σαμίου
      richmenu richmenu
      richmenu_trian2
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      28 & 29 Σεπτεμβρίου 2019 - Ξέφωτο ΚΠΙΣΝ
      richmenu
      trian_main_v1--2
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      21 & 22 Οκτωβρίου 2017 MMA
      richmenu
  • Η Xορωδία
    • Η Xορωδία
    • Περιεχόμενα
      • Η Xορωδία
      • Τα μαθήματα
      • Οι δάσκαλοι
      • Τα νέα μας
      • Εγγραφή στα μαθήματα
    • richmenu_choir1
      Η χορωδία
      Έξι κάλαντα από το αρχείο της Δόμνας
      richmenu
      richmenu_choir3
      Η χορωδία
      Η ιστορία της
      richmenu
      richmenu_choir4
      Οι δάσκαλοι
      Κατερίνα Παπαδοπούλου
  • Επικοινωνία
  • Ενημέρωση
    • Ενημέρωση
    • Τα νέα του ΚΣΔΜ Δόμνα Σαμίου
    • Τα νέα της Χορωδίας
Είσοδος Εμφάνιση/Απόκρυψη Φόρμας Αναζήτησης

Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Δισκογραφία Η Ακολουθία του Νυμφίου

d22_cover
Ακούστε σε Spotify Ακούστε σε YouTube Music Ακούστε σεAmazon
Η Ακολουθία του Νυμφίου
d22_cover
  • Διάδοση στο Facebook
  • Διάδοση στο Twitter
  • Διάδοση στο Google
  • Αποστολή με Email

Περιεχόμενα

Το συναισθηματικά φορτισμένο τροπάριο της Κασσιανής, από τα αριστουργήματα της Βυζαντινής υμνογραφίας, αλλά και οι υπόλοιποι ύμνοι του εσπερινού της Μεγάλης Τρίτης παρουσιάζονται σ’ αυτό το CD. Ερμηνεύει ο μουσικοδιδάσκαλος Γιώργος Ρεμούνδος, Πρωτοψάλτης για πολλά χρόνια στον Πανεπιστημιακό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου Καπνικαρέας. Μαζί του ο βυζαντινός χορός των «Καλοφωνάρηδων» που ο ίδιος ίδρυσε και διευθύνει.
(barcode: 5204910000821)

Ψαλλομένα μέλη

  • 1. Αλληλουϊάριον, και το τροπάριο «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται...»
    Περισσότερα
  • 2. Τα Καθίσματα
    Περισσότερα
  • 3. Η γ΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας
    Περισσότερα
  • 4. Το Κοντάκιον, Ο Οίκος και Tο Συναξάριον της Μεγάλης Τετάρτης
    Περισσότερα
  • 5. Η η΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας
    Περισσότερα
  • 6. Η θ΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας
    Περισσότερα
  • 7. Το Εξαποστειλάριον: «Τον νυμφώνα Σου βλέπω...»
    Περισσότερα
  • 8. Οι Αίνοι: «Πάσα πνοή...», «Αινείτε αυτόν...»
    Περισσότερα
  • 9. Δόξα των Αίνων
    Περισσότερα
  • 10. Τα Στιχηρά Ιδιόμελα των Αποστίχων
    Περισσότερα
  • 11. Το Δοξαστικό των Αποστίχων, ποίημα Κασσιανής μοναχής
    Περισσότερα
  • Παραγωγή: Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου
  • Έτος έκδοσης: 2002
  • Τύπος: CD
  • Χορηγός: Alfred Kärcher GmbH & Co. KG

Kείμενα

Εισαγωγικό σημείωμα

της Δόμνας Σαμίου

Στη μνήμη του Δασκάλου μου Σίμωνα Καρά

Προλογίζοντας την παρούσα έκδοση, θα επιθυμούσα να πω λίγα λόγια για αυτό που στάθηκε αφορμή να ηχογραφηθεί η Ακολουθία του Όρθρου της Μεγάλης Τετάρτης υπό την αιγίδα του Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου, εμπλουτίζοντας έτσι τις δισκογραφικές παραγωγές του και με εκκλησιαστική βυζαντινή μουσική.

Πριν από πέντε χρόνια, παρακολούθησα για πρώτη φορά το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης την Ακολουθία του Νυμφίου στην Καπνικαρέα, σ’ αυτό το αριστούργημα της βυζαντινής αρχιτεκτονικής του 11ου αιώνα. Είναι γνωστό πως εκείνο που χαρακτηρίζει την ακολουθία της μέρας αυτής είναι το τροπάριο της Κασσιανής, που προσελκύει κάθε χρόνο πλήθος πιστούς στις εκκλησίες. Αυτό το τροπάριο το διδάχτηκα πριν από πενήντα τουλάχιστον χρόνια από τον αείμνηστο και μοναδικό δάσκαλο Σίμωνα Καρά. Από τότε δεν το ξανάκουσα ποτέ στην εκτέλεση που το είχα διδαχτεί, παρά μόνο στην Καπνικαρέα από τον Γιώργο Ρεμούνδο και τον χορό του, ακριβώς όπως το ήξερα, μιας και ο Γιώργος υπήρξε μαθητής του δασκάλου. Αμέσως πήρα την απόφαση να σώσουμε αυτό το μουσικό αριστούργημα, που διαρκεί περισσότερο από είκοσι λεπτά, δίνοντας έτσι την ευκαιρία και σε άλλους να το απολαύσουνε.

Το τροπάριο της Κασσιανής, που αναμφισβήτητα συγκαταλέγεται στα «μεγάλα» μαθήματα της Ψαλτικής Τέχνης, έχει δεινοπαθήσει κατά καιρούς από ορισμένους εκτελεστές που τολμούν να το αγγίξουν χωρίς σεβασμό και αιδώ. Πρότεινα λοιπόν στον Γιώργο Ρεμούνδο να το ηχογραφήσει με το χορό του, τους «Καλοφωνάρηδες», όπως και τους υπόλοιπους ύμνους του Όρθρου της Μεγάλης Τετάρτης για λογαριασμό του Συλλόγου μας.

Ο κύριος Johannes Κärcher, Γερμανός επιχειρηματίας, εξαίρετος φιλέλληνας προσφέρθηκε να αναλάβει ένα μέρος των εξόδων αυτής της παραγωγής. Θέλω να τον ευχαριστήσω από καρδιάς.

Επίσης, θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συντελεστές της παραγωγής και ιδιαίτερα τον πρωτοπρεσβύτερο Γεώργιο Μεταλληνό, καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, για το βαθυστόχαστο σχόλιό του.

Όσο για τον Γιώργο Ρεμούνδο, εύχομαι να είναι αυτή η παραγωγή η αρχή μιας μακρόχρονης συνεργασίας του με το Σύλλογό μας.

Δόμνα Σαμίου (2002)


Ο αγνώμων μαθητής και η αληθινή αγάπη

του Πρωτοπρεσβύτερου Γεωργίου Δ. Mεταλληνού

Οι ιεροί Υμνογράφοι την Μεγάλη Τετάρτη βρίσκουν την ευκαιρία, με βάση το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας, να αναλύσουν ποιητικά την αντίθεση ανάμεσα στον Ιούδα, τον Μαθητή που προδίδει τον Διδάσκαλο, και ένα περιθωριακό πρόσωπο, μια γυναίκα, γνωστή ως πόρνη, που Τον γνωρίζει με τα μάτια της αληθινής αγάπης. Είναι οι κυρίαρχες μορφές της ημέρας, που κάθε μία φανερώνει μία πλευρά της ανθρώπινης ψυχής στη σχέση της με τον Θεό. Η πόρνη δείχνει την δύναμη της μετανοίας, που μεταβάλλει τον αμαρτωλό σε μέλος της ουράνιας βασιλείας, αλλά και την γνησιότητα του ανθρώπου που έχει καθαρή καρδιά.

Η γυναίκα, έχοντας επίγνωση των αμαρτιών της, ταπεινωμένη και μετανοιωμένη, εγγίζει την πηγή της Χάρης, τον Χριστό, και διαισθάνεται την πορεία Του προς τον σταυρό. Με το μύρο Τον προετοιμάζει για την ταφή Του. Οι Μαθητές, ανυποψίαστοι, δεν αντιλαμβάνονται τίποτε από τα μεγάλα γεγονότα που πλησιάζουν. Εγκλωβισμένοι, με πρώτο τον ταμία της συντροφιάς, τον Ιούδα, στις αφελείς αυταπάτες του δήθεν κοινωνισμού τους, αγανακτούν, διότι θεωρούν την πράξη της γυναίκας άσκοπη σπατάλη. Εκείνη όμως μπορεί να διακρίνει την ουσία της πραγματικότητας και να μη χάσει το «ΕΝΑ» (Λουκ. 10, 42), που έχει ο άνθρωπος ανάγκη.

Αντίτυπος της Πόρνης ο Ιούδας, ο αγνώμων μαθητής, που γίνεται προδότης. «Σχήματι μὲν ὢν μαθητής, πράγματι δὲ παρών φονευτής», κατά τον υμνογράφο. Αποδεικνύεται έτσι, ότι ούτε έμπιστος του Χριστού ήταν, αλλ’ ούτε και φιλάνθρωπος, διότι «νοσῶν φιλαργυρίαν, ἐκέρδησε μισανθρωπίαν». Ενδιαφέρεται επίπλαστα για τους φτωχούς, αλλ’ εμπορεύεται τον θάνατο του Διδασκάλου. «Τὸ τῆς φιλοπτωχείας κρύπτει προσωπεῖον καὶ τῆς πλεονεξίας ἀνακαλύπτει τὴν μορφήν». Ο Ιούδας, κατά τους αγίους μας Πατέρες, επαναλαμβάνει ιστορικά την πτώση του Αδάμ και χάνει τον «νέο παράδεισο», την Εκκλησία.

Η αντίθεση Πόρνης – Ιούδα φανερώνει ότι καμμία βεβαιότητα δεν έχουν τα ανθρώπινα. Πολλές φορές οι τίτλοι αποδεικνύονται κενοί, χωρίς αντίκρισμα. Ο μόνος βέβαιος – πιστός– είναι ο Θεός. Η σωτηρία μας δεν εξαρτάται από την δική μας αξία, αλλά από την αγάπη του Θεού. Ο Ιούδας είναι η ενσάρκωση της τραγικότητας του ανθρώπου, που μένει γυμνός από Χάρη.

Σήμερα ακούεται στους Ναούς μας το γνωστό «τροπάριο της Κασσιανής», της μοναχής και οσίας, της μεγαλύτερης ποιήτριας της Ρωμιοσύνης. Χωρίς να αναφέρεται το ποίημα σ’ αυτήν, με αριστουργηματικό τρόπο, περιγράφει τις σκέψεις και τα συναισθήματα της αμαρτωλής γυναίκας του Ευαγγελίου, που πλησίασε τον Χριστό κατά την διάρκεια του Δείπνου στη Βηθανία, κρατώντας το πολύτιμο μύρο, για να το αδειάσει στην Κεφαλή του Χριστού. Ο ύμνος αυτός, που έχει ντυθεί με μια εξίσου μεγαλειώδη μελωδία, ανάβρυσμα της ψυχής μεγάλων μελωδών της εκκλησιαστικής μουσικής παράδοσής μας, βοηθεί όλους μας να βιώσουμε το μυστήριο της καρδιάς αυτής της γυναίκας και να «μισήσουμε» την προδοσία του Ιούδα.

Καλούμεθα, έτσι, να ιεραρχήσουμε τα πράγματα της ζωής μας, χωρίς να συσκοτίζεται η αιώνια προοπτική της, με το να δίνουμε σημασία στα μικρά και ανούσια, όπως ο Ιούδας, και να χάνουμε τα μεγάλα. Αυτό όμως απαιτεί άνοιγμα των οφθαλμών της ψυχής, που μόνο η συνέργειά μας με την Χάρη του Θεού εξασφαλίζει. Σ’ αυτόν τον αγώνα λοιπόν μας καλεί την Μεγάλη Εβδομάδα η Ορθοδοξία.

Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Δ. Mεταλληνός (2002)
Kαθηγητής Πανεπιστημίου Aθηνών

PDF

Συντελεστές

Συντελεστές παραγωγής

  • Γιώργος Ρεμούνδος (Έρευνα, Επιλογή, Μουσική επιμέλεια),
  • Δόμνα Σαμίου (Διεύθυνση παραγωγής),
  • Τασία Παπανικολάου (Βοηθός παραγωγής)

Συντελεστές ήχου

  • Κ. Βλάχος (Ηχολήπτης),
  • Γιάννης Σκιαδάς (Επεξεργασία ήχου),
  • Γιάννης Χριστοδουλάτος (Επεξεργασία ήχου)

Συντελεστές εντύπου

  • Γεώργιος Δ. Μεταλληνός (Κείμενα),
  • Τζον Λίθαμ (John Leatham) (Αγγλική μετάφραση),
  • Γεώργιος Ηλ. Παπαδέας (Αγγλική μετάφραση),
  • Γεωργία Παπαγεωργίου (Επιμέλεια κειμένων),
  • Γιώργος Ρεμούνδος (Επιμέλεια κειμένων),
  • Λίκα Φλώρου (Καλλιτεχνική επιμέλεια εντύπων)

Πρωτοψάλτης

  • Γιώργος Ρεμούνδος (Αλληλουϊάριον, και το τροπάριο «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται...», Δόξα των Αίνων, Τα Καθίσματα, Η γ΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας, Το Κοντάκιον, Ο Οίκος και Tο Συναξάριον της Μεγάλης Τετάρτης, Η η΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας, Η θ΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας, Το Εξαποστειλάριον: «Τον νυμφώνα Σου βλέπω...», Τα Στιχηρά Ιδιόμελα των Αποστίχων, Οι Αίνοι: «Πάσα πνοή...», «Αινείτε αυτόν...», Το Δοξαστικό των Αποστίχων, ποίημα Κασσιανής μοναχής)

Χορωδία

  • Βυζαντινή Χορωδία «Καλοφωνάρηδες» (Αλληλουϊάριον, και το τροπάριο «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται...», Δόξα των Αίνων, Τα Καθίσματα, Η γ΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας, Το Κοντάκιον, Ο Οίκος και Tο Συναξάριον της Μεγάλης Τετάρτης, Η η΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας, Η θ΄ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας, Το Εξαποστειλάριον: «Τον νυμφώνα Σου βλέπω...», Τα Στιχηρά Ιδιόμελα των Αποστίχων, Οι Αίνοι: «Πάσα πνοή...», «Αινείτε αυτόν...», Το Δοξαστικό των Αποστίχων, ποίημα Κασσιανής μοναχής)

Αναφορές

press_newspapers_badge
Συνέντευξη
Αγώνας 30 χρόνων για το δημοτικό τραγούδι...
3 Μαΐου 2002 Εφημερίδα Ημερησία
vradini_badge
Πάσχα με Δόμνα Σαμίου
24 Απριλίου 2000 Εφημερίδα Η Βραδυνή

Σχόλια Μελών

0 Σχόλια

Κάντε ένα σχόλιο


μέχρι 2000 χαρακτήρες
Κάντε εισαγωγή για να προσθέσετε σχόλιο
  • Κεντρική σελίδα
  • Όροι χρήσης
  • Επικοινωνία
  • Δομή ιστοχώρου
Ακολουθήστε μας
  • Facebook
  • YouTube
Εγγραφή στο Newsletter
Αρχή
© 2010-2014 Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Powered by TOOLIP Web Content Management Σχεδίαση και Ανάπτυξη από την EWORX S.A.