• Αυξήστε το μέγεθος της γραμματοσειράς
  • Μειώστε το μέγεθος της γραμματοσειράς
  • Ελληνικά
  • English

Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου

Μενού
  • Η ζωή της
    • Η ζωή της
    • Περιεχόμενα
      • Η ζωή της
      • Βιογραφία
      • Μια ζωή σαν παραμύθι
      • Είπαν για τη Δόμνα και το έργο της
    • richmenu_01
      Μια ζωή σαν παραμύθι
      Άστεγη στα Δεκεμβριανά
      richmenu
      richmenu_02
      Μια ζωή σαν παραμύθι
      Κοντά στον Σίμωνα Καρά
      richmenu
      richmenu_03
      Σωκράτης Σινόπουλος
      Σχέση μαθητείας και αλληλοσεβασμός
      richmenu
  • Το έργο της
    • Το έργο της
    • Περιεχόμενα
      • Το έργο της
      • Δισκογραφία
      • Κατάλογος τραγουδιών
      • Συναυλίες
      • To «Μουσικό Οδοιπορικό»
      • Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις
      • Συνεργάτες
      • Το αρχείο της Δόμνας Σαμίου
      • Μουσικές επιλογές
    • richmenu_kalanta
      Μουσικές Επιλογές
      Κάλαντα για μικρούς και μεγάλους
      richmenu
      richmenu_ton_akriton--3
      Νέα Έκδοση
      Των Ακριτών και των Αντρειωμένων
      richmenu
      richmenu_nikos_papavramidis
      Συνεργάτες
      Νίκος Παπαβραμίδης
      richmenu
      pa623_main_nikos_stefanidis--2
      Συνεργάτες
      Νίκος Στεφανίδης (1890-1983)
      richmenu
  • Ο Σύλλογος
    • Ο Σύλλογος
    • Περιεχόμενα
      • Ο Σύλλογος
      • Ποιοί είμαστε
      • Δραστηριότητες
      • Εκδόσεις του Συλλόγου
      • Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
        • Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
        • 1η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
        • 2η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
        • 3η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
      • Χορηγοί και Δωρητές
      • Σχετικοί σύνδεσμοι
    • t3_press_1x1
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      16 & 17 Οκτωβρίου 2021 - Θόλος ΚΠΙΣΝ
      association_richmenu_el_v3
      Δραστηριότητες
      Το αρχείο της Δόμνας Σαμίου
      richmenu richmenu
      richmenu_trian2
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      28 & 29 Σεπτεμβρίου 2019 - Ξέφωτο ΚΠΙΣΝ
      richmenu
      trian_main_v1--2
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      21 & 22 Οκτωβρίου 2017 MMA
      richmenu
  • Η Xορωδία
    • Η Xορωδία
    • Περιεχόμενα
      • Η Xορωδία
      • Τα μαθήματα
      • Οι δάσκαλοι
      • Τα νέα μας
      • Εγγραφή στα μαθήματα
    • richmenu_choir1
      Η χορωδία
      Έξι κάλαντα από το αρχείο της Δόμνας
      richmenu
      richmenu_choir3
      Η χορωδία
      Η ιστορία της
      richmenu
      richmenu_choir4
      Οι δάσκαλοι
      Κατερίνα Παπαδοπούλου
  • Επικοινωνία
  • Ενημέρωση
    • Ενημέρωση
    • Τα νέα του ΚΣΔΜ Δόμνα Σαμίου
    • Τα νέα της Χορωδίας
Είσοδος Εμφάνιση/Απόκρυψη Φόρμας Αναζήτησης

Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις Τα αποκριάτικα στο εδώλιο

  • Διάδοση στο Facebook
  • Διάδοση στο Twitter
  • Διάδοση στο Google
  • Αποστολή με Email

Τα αποκριάτικα στο εδώλιο

Γιώργος Ε. Παπαδάκης, Εφημερίδα, Ελευθεροτυπία, 08/01/2005

Κείμενο

Στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Μεσολογγίου υπεβλήθη μηνυτήρια αναφορά του πρωτοψάλτη Θεόδωρου Ακρίδα κατά της Δόμνας Σαμίου, για το περιεχόμενο μουσικής τηλεοπτικής εκπομπής της τελευταίας, με θέμα «τολμηρά» αποκριάτικα παραδοσιακά τραγούδια.

Ο κ. Ακρίδας στην αναφορά του, η οποία αρχίζει με το αλήστου μνήμης στερεότυπο, «Διά της παρούσης αναφέρομαι μετά βδελυγμίας...», αγανακτεί μεν διότι η κ. Σαμίου δημοσιοποιεί ελευθέρως την... ελευθεροστομία των σκωπτικών τραγουδιών της Αποκριάς, δεν παραλείπει όμως να την επαναλάβει και ο ίδιος, λεπτομερώς, δημοσιοποιώντας την επίσης. Ενδιαφέρουσα είναι η αντίληψή του όπου θα πρέπει να επιβληθεί ένα είδος λογοκρισίας στα τραγούδια που μας κληροδοτεί η παράδοση και να απαγορευτούν όσα εξ αυτών περιέχουν «κακές» λέξεις, φράσεις κ.λπ. αφού, όπως γράφει: «Αν η κ. Σαμίου περιοριζόταν σε κάποια ανώδυνα (!) σκωπτικά τραγούδια όπως Τούτες οι μέρες το 'χουνε ή Στης ακρίβειας τον καιρό ουδέν το μεμπτόν θα υπήρχε και ουδέν θέμα θα ανέκυπτε».

Δυστυχώς, όμως, για τον κ. Ακρίδα, δεν περιορίστηκε σε αυτά και τόλμησε να πει και τα άλλα, με αποτέλεσμα, πάντα κατά τη μηνυτήρια αναφορά, «... να αισχύνεται, να θλίβεται, να αγωνιά, να αγανακτεί, και να εξοργίζεται κανείς με αυτά τα αποτρόπαια φαινόμενα. Μα είναι αυτά προβολή του μουσικού και λογοτεχνικού μας πολιτισμού ή χυδαιοποίηση και ο έσχατος διασυρμός τους; Όταν αυτή η εκπομπή της κ. Σαμίου δεν είναι σκληρότατο ακουστικό πορνό, τότε τι είναι; [...] Πληρώνει δηλαδή ο Έλληνας φορολογούμενος για να χρηματοδοτούνται παρόμοιες χυδαιοεκπομπές που τον κατακλύζουν και αυτόν και την οικογένειά του;»

Η μηνυτήρια αναφορά του κ. Ακρίδα κοινοποιήθηκε, μεταξύ άλλων, και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας (ο οποίος, θυμίζουμε, παρασημοφόρησε προσφάτως τη Δόμνα Σαμίου), στον πρωθυπουργό (ο οποίος, θυμίζουμε, συμπεριέλαβε τη Δόμνα Σαμίου στους εκπροσώπους του Πολιτισμού που κάλεσε στο γραφείο του, προκειμένου να τους συμβουλευθεί), στην υπουργό Παιδείας, στον αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, στον εισαγγελέα Αρείου Πάγου και στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.

Η μόνη απάντηση που έλαβε, εξ όσων γνωρίζουμε μέχρι στιγμής, ο κ. Ακρίδας, ήταν αυτή του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Πάλκο» (τευχ. 13) στην οποία, μεταξύ άλλων, διαβάζουμε: «Έλαβα την επισιολήν σας και σας ευχαριστώ πολύ για την αποστολή της προς ενημέρωσίν μου διά τα φοβερά και απαράδεκτα που ακούστηκαν στην εκπομπή της κ. Δ. Σαμίου. [...] Εχετε απόλυτο δίκαιο. Η χυδαιότητα ξεχειλίζει και χωρίς καμιά αιδώ παρουσιάζεται στην ελληνική κοινωνία. Όλα αυτά είναι νόσος του πνεύματος, σκότος, μωρία και αφροσύνη, είναι πώρωσις συνειδήσεως. [...] Θα πρέπει να καταλάβουν όσοι θέλουν να μολύνουν την πατρίδα μας με τέτοιου είδους χυδαιότητες, ανηθικότητες, βωμολοχίες και ανομίες ότι θα βρουν μπροστά τους, τους υγιώς σκεπτόμενους συνάνθρωπους μας. Η Ελλάδα πρέπει να ζήσει και πρέπει να προσφέρει στην οικουμένη αληθινό πολιτισμό, ήθους, ανθρωπιάς, αξιοπρέπειας, αξιών υψηλών...»

Ανεξάρτητα, πάντως, από το πόσο, η ηθική του κ. Ακρίδα ανέχεται ή αντέχει την αλήθεια, το νόημα και τους συμβολισμούς που εμπεριέχονται στο είδος αυτό των τραγουδιών (αλλά και στο πνεύμα των εκδηλώσεων και των εθίμων της Αποκριάς) τώρα η ελληνική Δικαιοσύνη, καλείται να αντιμετωπίσει ένα ζήτημα που, στην πραγματικότητα, είναι μάλλον βαθύτερο από τη «βδελυγμία» του κ. Ακρίδα και αφορά τη διάκριση μεταξύ της τρέχουσας πορνογραφίας (στο επίπεδο της οποίας υποβιβάζει ο μηνυτής, επιλεκτικά, ορισμένα έργα της παράδοσης) και της ουσίας της άκρως τολμηρής λαϊκής και λόγιας ποίησης αλλά και του όλου τελετουργικού της Αποκριάς, που από την αρχαία εποχή είχε τον ίδιο καθαρτήριο ρόλο και χαρακτήρα. Ενδιαφέρον είναι να δούμε πώς θα το αντιμετωπίσει, θα κρίνει άραγε ότι η ιστορία, η παράδοση και η σημερινή κοινωνία έχει ανάγκη βοήθειας προκειμένου να ξεχωρίσει την κανονική και καθημερινής εφαρμογής πορνογραφία και χυδαιότητα (που μάλιστα σπανίως εκφέρει «κακές» λέξεις) από την ιερή ελευθεροστομία της παράδοσης ή θα στείλει την «αγανακτισμένη» αναφορά του Πρωτοψάλτου κ. Ακρίδα στον κάλαθο των απορριμμάτων; Κατά πληροφορίες μας, αυτό προτίθεται να κάνει και η κ. Σαμίου, αφού δεν πρόκειται να εμφανιστεί ενώπιον του ανακριτή ο οποίος ήδη την κάλεσε, επιλέγοντας, ως φαίνεται, το «ας έρθουν να με συλλάβουν».

Δίσκοι

d18_badge
Τα Αποκριάτικα (LP)
LP
d18_badge
Τα Αποκριάτικα
CD

Πολυμέσα

Εικόνες

d18_press_eleftherotypia_2005--2
Τα αποκριάτικα στο εδώλιο

Γιώργος Ε. Παπαδάκης , Εφημερίδα , Ελευθεροτυπία , 8 Ιανουαρίου 2005

Δείτε επίσης

difono_badge--2
Αφιέρωμα
Γιώργος Ε. Παπαδάκης: Λόγω πάθους
1 Νοεμβρίου 1998 Περιοδικό Δίφωνο
difono_badge--2
Τα 60 πρόσωπα του αιώνα
2000 Περιοδικό Δίφωνο
eleutherotypia_badge--2
Κριτική
Τα αποκριάτικα της Δόμνας
12 Μαρτίου 2003 Εφημερίδα Ελευθεροτυπία
eleutherotypia_badge--2
Κριτική
Τα παιδιά τραγουδούν για παιδιά
9 Ιανουαρίου 2008 Εφημερίδα Ελευθεροτυπία
  • Κεντρική σελίδα
  • Όροι χρήσης
  • Επικοινωνία
  • Δομή ιστοχώρου
Ακολουθήστε μας
  • Facebook
  • YouTube
Εγγραφή στο Newsletter
Αρχή
© 2010-2014 Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Powered by TOOLIP Web Content Management Σχεδίαση και Ανάπτυξη από την EWORX S.A.