- Η ζωή της
- Το έργο της
-
Ο Σύλλογος
- Ο Σύλλογος
- Περιεχόμενα
-
Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
6 & 7 Απριλίου 2024, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
6 & 7 Απριλίου 2024, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
- Η Xορωδία
- Επικοινωνία
- Ενημέρωση
Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις Αποκριάτικα έθιμα και μεταμφιέσεις - Εκπομπή «Εν Λευκώ»
Αποκριάτικα έθιμα και μεταμφιέσεις - Εκπομπή «Εν Λευκώ»
Τηλεόραση, ΕΡΤ, 1997
Κείμενο
Απόσπασμα από την εκπομπή Εν Λευκώ της ΕΡΤ με την Άννα Παναγιωταρέα (Ά.Π.) με καλεσμένους την Μιράντα Τερζοπούλου (Μ.Τ.), τον Λάμπρο Λιάβα (Λ.Λ.) και τον Μιχάλη Κοπιδάκη. Προβλήθηκε το 1997.
Ά.Π. Νομίζω πως είναι σημαντικό να εξηγήσουμε για ποιό λόγο φοράνε τα τομάρια κι έχουν αυτές τις μεταμφιέσεις. Για να καταλάβει κι ο κόσμος, τις Απόκριες στην ύπαιθρο κυρίως έχουνε μεταμφιεσμένους, οι μεταμφιεσμένοι που είναι στις πόλεις, στα αστικά κέντρα είναι μάλλον γιαλαντζί.
Μ.Τ. Έχουμε δύο ειδών μεταμφιέσεις. Αυτούς με τα τομάρια, με τα κουδούνια, τις μάσκες που είναι οι αγροτικές μεταμφιέσεις, που έχουνε και πιο αρχαϊκό χαρακτήρα και που θεωρούμε ότι παραπέμπουν στο Διόνυσο και σε κείνες τις τελετουργίες και οπωσδήποτε λέμε ότι έχουν σχέση με ψυχές νεκρών, με κάτι άγριο δηλαδή που τρομάζει τους ανθρώπους, το αποτρεπτικό με τους ήχους των κουδουνιών κλπ. αλλά έχουμε και άλλου είδους μεταμφιέσεις αυτές που ... βέβαια μοιάζουνε γιατί κι αυτές μεταμφιέζουν τους ανθρώπους σε ζώα, αλλά έχουμε και κείνες τις μεταμφιέσεις που είναι αλλαγή του φύλου κυρίως και είναι και πιο κοντά σε μας, δηλαδή οι άντρες να ντύνονται γυναίκες και οι γυναίκες άντρες και όλοι οι άλλοι τραβεστισμοί.
Ά.Π. Οι οποίες ερμηνεύονται πώς;
Μ.Τ. Εδώ δίνουμε βέβαια πολλές ερμηνείες οι εθνολόγοι σε όλο τον κόσμο γιατί αυτό δεν είναι βέβαια ελληνικό φαινόμενο, είναι παγκόσμιο...
Ά.Π. Γιατί παντού υπάρχουν τα καρναβάλια...
Λ.Λ. Είναι η ανατροπή της τάξης των πραγμάτων και ακριβώς φαίνεται ότι είναι σημαντικό ότι το βλέπουμε σ’ όλο τον κόσμο, ο ρόλος της μάσκας είναι εξαιρετικά σημαντικός. Δεν υπάρχει μόνο σε μας, υπάρχει μέχρι κάτω την Ινδία, υπάρχει στην Ινδονησία κι εκεί επίσης βρίσκουμε χορούς με κουδουνάτους που ακριβώς έχουνε σκοπό να διώξουνε τα κακά πνεύματα. Επίσης αυτοί πάντα κρατάνε και κάτι φαλλικό με το οποίο αρκετές φορές χτυπάνε και τη γη. Έχουμε το συμβολικό όργωμα που γίνεται με το φαλλό μέσα...
Ά.Π. Μπορούμε να μιλήσουμε για το σύμβολο φαλλός και υνί απ’ την άλλη μεριά.
Μ.Τ. Έχουμε ένα έθιμο σε κάποιες πεδινές περιοχές της Ελλάδας όπου οι άντρες πηγαίναν την Αποκριά και έβαζαν το φαλλό τους μες στο χώμα, μες στο οργωμένο χωράφι, δηλαδή εκεί έχουμε απόλυτη ταύτιση αυτού του συμβόλου, δεν έχουμε σύμβολο, έχουμε την πράξη. Δηλαδή πως η γυναίκα ταυτίζεται με τη γη κι ο άντρας και το σεξουαλικό του όργανο με το υνί. Δηλαδή η πράξη αυτή απ’ την οποία εξαρτιέται βέβαια η ζωή της αγροτικής κοινωνίας, το όργωμα κι η βλάστηση ταυτίζεται με την γενετήσια πράξη των ανθρώπων.
Ά.Π. Πόσο κοντά είναι ο άνθρωπος στη φύση, πόσο γίνεται ένα με τη φύση.
Μ.Τ. Ένα κομμάτι της είναι κι εμείς το ξεχωρίσαμε.