• Αυξήστε το μέγεθος της γραμματοσειράς
  • Μειώστε το μέγεθος της γραμματοσειράς
  • Ελληνικά
  • English

Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου

Μενού
  • Η ζωή της
    • Η ζωή της
    • Περιεχόμενα
      • Η ζωή της
      • Βιογραφία
      • Μια ζωή σαν παραμύθι
      • Είπαν για τη Δόμνα και το έργο της
    • richmenu_01
      Μια ζωή σαν παραμύθι
      Άστεγη στα Δεκεμβριανά
      richmenu
      richmenu_02
      Μια ζωή σαν παραμύθι
      Κοντά στον Σίμωνα Καρά
      richmenu
      richmenu_03
      Σωκράτης Σινόπουλος
      Σχέση μαθητείας και αλληλοσεβασμός
      richmenu
  • Το έργο της
    • Το έργο της
    • Περιεχόμενα
      • Το έργο της
      • Δισκογραφία
      • Κατάλογος τραγουδιών
      • Συναυλίες
      • To «Μουσικό Οδοιπορικό»
      • Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις
      • Συνεργάτες
      • Το αρχείο της Δόμνας Σαμίου
      • Μουσικές επιλογές
    • richmenu_kalanta
      Μουσικές Επιλογές
      Κάλαντα για μικρούς και μεγάλους
      richmenu
      richmenu_ton_akriton--3
      Νέα Έκδοση
      Των Ακριτών και των Αντρειωμένων
      richmenu
      richmenu_nikos_papavramidis
      Συνεργάτες
      Νίκος Παπαβραμίδης
      richmenu
      pa623_main_nikos_stefanidis--2
      Συνεργάτες
      Νίκος Στεφανίδης (1890-1983)
      richmenu
  • Ο Σύλλογος
    • Ο Σύλλογος
    • Περιεχόμενα
      • Ο Σύλλογος
      • Ποιοί είμαστε
      • Δραστηριότητες
      • Εκδόσεις του Συλλόγου
      • Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
        • Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
        • 1η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
        • 2η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
        • 3η συνάντηση νέων συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής
      • Χορηγοί και Δωρητές
      • Σχετικοί σύνδεσμοι
    • t3_press_1x1
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      16 & 17 Οκτωβρίου 2021 - Θόλος ΚΠΙΣΝ
      association_richmenu_el_v3
      Δραστηριότητες
      Το αρχείο της Δόμνας Σαμίου
      richmenu richmenu
      richmenu_trian2
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      28 & 29 Σεπτεμβρίου 2019 - Ξέφωτο ΚΠΙΣΝ
      richmenu
      trian_main_v1--2
      Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
      21 & 22 Οκτωβρίου 2017 MMA
      richmenu
  • Η Xορωδία
    • Η Xορωδία
    • Περιεχόμενα
      • Η Xορωδία
      • Τα μαθήματα
      • Οι δάσκαλοι
      • Τα νέα μας
      • Εγγραφή στα μαθήματα
    • richmenu_choir1
      Η χορωδία
      Έξι κάλαντα από το αρχείο της Δόμνας
      richmenu
      richmenu_choir3
      Η χορωδία
      Η ιστορία της
      richmenu
      richmenu_choir4
      Οι δάσκαλοι
      Κατερίνα Παπαδοπούλου
  • Επικοινωνία
  • Ενημέρωση
    • Ενημέρωση
    • Τα νέα του ΚΣΔΜ Δόμνα Σαμίου
    • Τα νέα της Χορωδίας
Είσοδος Εμφάνιση/Απόκρυψη Φόρμας Αναζήτησης

Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις Δόμνα Σαμίου (1928 – 2012) - Μάρκος Φ. Δραγούμης

  • Διάδοση στο Facebook
  • Διάδοση στο Twitter
  • Διάδοση στο Google
  • Αποστολή με Email

Δόμνα Σαμίου (1928 – 2012) - Μάρκος Φ. Δραγούμης

Μάρκος Φ. Δραγούμης, Περιοδικό, Πολύτονον, 2012

Κείμενο

Το άρθρο δημοσιεύθηκε και στην εφημερίδα Αυγή, στις 18/3/2012, με τον τίτλο "Αφιερωμένη στην επίτευξη του στόχου της...".


Η Δόμνα ήταν μια ανεπανάληπτη φωνή του δημοτικού μας τραγουδιού με τεράστια συμβολή στη διάδοσή του κατά το δεύτερο μισό του 20ου αι. κι ως τις μέρες μας. Με τη Δόμνα μας ένωναν αμοιβαία φιλικά αισθήματα. Τη γνώρισα στη σχολή του «Συλλόγου προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής» του Σίμωνα Καρά όπου όταν εγώ ξεκινούσα να σπουδάζω εκεί το 1958, εκείνη ήταν ήδη τελειόφοιτος. Συνήθως συναντιόμασταν στις συγκεντρώσεις της χορωδίας του «Συλλόγου» που συμμετείχε στην εκπομπή «Ελληνικοί Αντίλαλοι» του Καρά. Εκείνος διάλεγε τα τραγούδια κι έκανε τις πρόβες στο παλιό κτίριο της «Σχολής» του στην οδό Λέκκα και την ορισμένη μέρα και ώρα, μας οδηγούσε στα στούντιο του ΕΙΡ στο Ζάππειο όπου και μας ηχογραφούσαν. Πολύ συχνά ο Καράς έβαζε τη Δόμνα να τραγουδήσει κανένα σόλο όπως και την Άννα Καραμπεσίνη κ.τ.λ. Τα ανδρικά σόλο τα τραγουδούσε συνήθως εκείνος. Μας συνόδευε πάντα λαϊκή ορχήστρα με εκλεκτούς οργανοπαίχτες.

Μετά τη Σχολή –από την οποία έφυγα το 1960– έβλεπα καμιά φορά τη Δόμνα στο κτίριο του ΕΙΡ στην οδό Ρηγίλλης όπου δούλευε δίπλα στον Καρά στο Τμήμα Εθνικής Μουσικής. Το ΤΕΜ είχε δραστηριοποιηθεί στην καταγραφή και μετάδοση των τότε σημαντικότερων οργανοπαικτών και τραγουδιστών της δημοτικής μας μουσικής. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 βρήκα τη Δόμνα στο Ροντέο να τραγουδάει παραδοσιακά δίπλα στον Διονύση Σαββόπουλο. Οι εμφανίσεις της εκεί την έκαναν γνωστή στο ευρύτερο αθηναϊκό κοινό και το 1974 την κάλεσα στο Κολλέγιο Ψυχικού –όπου δίδασκα– να τραγουδήσει με τους μουσικούς της σε μια από τις μηνιαίες συναυλίες του σχολείου μας. Τότε ήταν που μου ζήτησε να σχολιάσω δυο δίσκους LP που ετοίμαζε με την Columbia: Το «Έχε γεια Παναγιά» και το «Σουραύλι». Λίγο αργότερα συνεργαστήκαμε σε άλλα δυο LP της: «Στης Πικροδάφνης τον Ανθό» και «Ξενιτεμένο μου Πουλί». Έγραψα επίσης τα σχόλια για τις συναυλίες που έδωσε στο Λονδίνο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Μπαχ το 1971 και 1973.

Με τους δίσκους αυτούς και τις τηλεοπτικές εκπομπές «Μουσικό Οδοιπορικό» των ετών 1976-77 η Δόμνα έγινε πια γνωστή στο πανελλήνιο. Και το 1981 ίδρυσε τον «Καλλιτεχνικό Σύλλογο Δημοτικής Μουσικής – Δόμνα Σαμίου» με σκοπό «τη διάσωση και προβολή της παραδοσιακής μουσικής και κυρίως την έκδοση δίσκων και τη διοργάνωση εκδηλώσεων με αυστηρές επιστημονικές και ποιοτικές προδιαγραφές μακριά από τις απαιτήσεις των εμπορικών εταιρειών». Το1994 ανέλαβε την τάξη του δημοτικού τραγουδιού στο «Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων» της Αθήνας. Από το 1960 ως το 2005 η Δόμνα έδωσε εκατοντάδες συναυλίες με αφάνταστη ζωντάνια και δυναμισμό. Κορυφαίο γεγονός υπήρξε η εμφάνισή της τον Οκτώβριο του 1998 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Και αργότερα όπως μπορεί κανείς να διαβάσει στην ιστοσελίδα της «είδε το έργο της να αναγνωρίζεται πολλαπλά με αποκορύφωση την απονομή μεταλλίου από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ. Στεφανόπουλο το 2005».

Κατά τη διάρκεια της καριέρας της η Δόμνα κυκλοφόρησε στο βινύλλιο εκτός από αρκετά 45άρια και καμιά εικοσαριά LP. Επίσης πάνω από 25 CD. Μάλιστα μερικοί δίσκοι της γυρίστηκαν από ξένες εταιρείες στη Γαλλία και Σουηδία. Στους δίσκους της (LP και CD) συμμετείχαν πάντα κι άλλοι σπουδαίοι καλλιτέχνες όπως ο Χρόνης Αηδονίδης και ο Τάσος Χαλκιάς, αλλά και τραγουδιστές που ανακάλυπτε η ίδια όπως την Κλεονίκη Τζοανάκη και τον Παναγιώτη Μπαγάνη. Αλλά κι εκείνη συνεργάστηκε αφιλοκερδώς το 2002 με τους «Φίλους του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου Μέλπως Μερλιέ» τραγουδώντας εκ περιτροπής με άλλους Καππαδοκικά (σ.σ. Τραγούδια της Καππαδοκίας) και Σαμοθρακίτικα (σ.σ. Καταμεσιός στη θάλασσα) σε δυο CD των «Φίλων» όπου ο Θανάσης Μωραΐτης και ο γράφων είχαμε την επιμέλεια. Από τις πολλές συνεντεύξεις που έδωσε η Δόμνα κατά καιρούς σε εφημερίδες και περιοδικά, θα ήθελα τώρα εν κατακλείδι, να παραθέσω αυτά που είπε στον Χρήστο Καρυώτη στα μέσα της δεκαετίας του 1990 για το περιοδικό «Δίφωνο» σχετικά με τα πρώτα χρόνια της ζωής της και τη μύησή της στη μουσική.

«Γεννήθηκα το 1928. Η μάνα μου ήρθε στην Καισαριανή το 1922 με την καταστροφή, ο πατέρας μου αργότερα με την ανταλλαγή των πληθυσμών, το 1924. Μέναμε σε μια μικρή καλύβα σ’ ένα συνοικισμό που θύμιζε έντονα Μικρά Ασία. Οι αναμνήσεις ήταν ακόμα πολύ νωπές γι’ αυτούς τους ανθρώπους που ξαφνικά μια μέρα αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον τόπο τους. Οπότε καταλαβαίνεις ότι δεν ακούγαμε τίποτ’ άλλο από μικρασιατικά τραγούδια. Μέσα σ’ αυτή τη μικρή κλειστή κοινωνία δεν έφτανε τίποτα απ’ έξω. Ούτε ξέραμε για κλασική μουσική, ούτε για συναυλίες, τίποτα. Μόνος τόπος διασκέδασης ήταν ένα καφενεδάκι κοντά στην παράγκα μας, όπου ερχόταν συχνά κάποιος μ’ ένα γραμμόφωνο και σου έπαιζε τον δίσκο που ήθελες. Κάτι σαν το juke box, αργότερα. Ήμουν παιδάκι πέντε-έξι χρόνων τότε, αλλά θυμάμαι τα τραγούδια της εποχής. Τα «Λεμονάδικα» (κάτω στα λε-, κάτω στα λε-, κάτω στα λεμονάδικα… μου τραγουδάει) ή το «Χαρικλάκι» (χτες το βράδι Χαρικλάκι…). Αυτά λοιπόν γράφτηκαν μέσα μου. Εκείνο όμως που βοήθησε πολύ ήταν ότι έψελνα στην εκκλησία. Σε βεβαιώνω ότι ήταν για μένα το κάτι άλλο. Περίμενα πώς και πώς την Κυριακή να βάλω το καλό μου φορεματάκι και να πάω ν’ ακούσω τη Λειτουργία που την είχα μάθει απέξω. Όχι μόνο αυτή που έλεγε ο παπάς αλλά κι ό,τι απαντούσε ο ψάλτης. Η δε Μεγάλη Εβδομάδα ήταν για μένα ό,τι καλύτερο».   

Αυτή ήταν η Δόμνα. Μια γνήσια Ελληνίδα με πάθος για τη μουσική μας παράδοση που κατάφερε να την περάσει από την μερική έστω ανυποληψία στην πανελλήνια (αλλά και πέραν των συνόρων μας) αναγνώρισή της.

Μάρκος Φ. Δραγούμης

Πολυμέσα

Εικόνες

mme292_2012--4
Δόμνα Σαμίου (1928 – 2012) - Μάρκος Φ. Δραγούμης

Πολύτονον, τ. 52, 2012

  • Κεντρική σελίδα
  • Όροι χρήσης
  • Επικοινωνία
  • Δομή ιστοχώρου
Ακολουθήστε μας
  • Facebook
  • YouTube
Εγγραφή στο Newsletter
Αρχή
© 2010-2014 Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Powered by TOOLIP Web Content Management Σχεδίαση και Ανάπτυξη από την EWORX S.A.