- Η ζωή της
- Το έργο της
-
Ο Σύλλογος
- Ο Σύλλογος
- Περιεχόμενα
-
Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
6 & 7 Απριλίου 2024, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
6 & 7 Απριλίου 2024, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
- Η Xορωδία
- Επικοινωνία
- Ενημέρωση
Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις Θησαυρός ελληνικής δημοτικής μουσικής
Θησαυρός ελληνικής δημοτικής μουσικής
Απαρχή μιας νέας σειράς συναυλιών στον καλλιτεχνικό οίκο Βηθανία
Κριτική, Wolfgang Burde, Εφημερίδα, Der Tagesspiegel, 29/05/1977
Κείμενο
Η έναρξη μιας νέας σειράς κονσέρτων του καλλιτεχνικού Οίκου Βηθανία (Bethanien), που δημιουργείται σε συνεργασία με το SFB και το Διεθνές Ινστιτούτο Συγκριτικών Μουσικών Σπουδών και είναι αφιερωμένη στην ζωντανή δημοτική μουσική, είχε οπωσδήποτε δραματικό τόνο. Το πρώτο απόγευμα, με ελληνική δημοτική μουσική, -θα ακολουθήσουν τουρκική, ιουδαϊκή, και λατινοαμερικάνικη- ο συνωστισμός στο στούντιο του «Βηθανία» ήταν τόσο μεγάλος, ώστε η ώρα έναρξης καθυστέρησε κατά μισή ώρα. Αυτό που απόλαυσε μετά κανείς είχε οπωσδήποτε τον χαρακτήρα ενός εμπεριστατωμένου και ιδιαίτερου μουσικού ταξιδιού, στις συνεχώς εναλλασσόμενες μουσικογεωγραφικές περιοχές της ελληνικής χερσονήσου. Η Δόμνα Σαμίου ερευνήτρια του δημοτικού τραγουδιού και τραγουδίστρια της βραδιάς, παρουσίασε με το καλλιτεχνικό της συγκρότημα (σαντούρι, κλαρίνο και φλογέρα, βιολί, λαούτο, γκάϊντα και γαβάλα) μουσική των Κυκλάδων Πάρου-Νάξου, της Σκύρου. Η Μακεδονία, η Μ. Ασία, η Θράκη, η Θεσσαλία, η Ήπειρος, η Πελοπόννησος και τα Δωδεκάνησα (Ρόδος) αντιπροσωπεύτηκαν με βουκολική, ψαράδικη και μουσική της υπαίθρου.
Καταλαβαίνει κανείς την πραγματικά τιτάνια δουλειά αυτού του αθηναϊκού συγκροτήματος, πόσες έρευνες αλλά και πόσο μεγάλη συμμετοχή στην ομάδα χρειάζονται για να παρουσιαστεί αυτό το αποτέλεσμα, αν ξέρει την κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η δημοτική μουσική στην Ελλάδα. Από τη μια εξακολουθεί να παραμένει η μόνη ζωντανή μουσική κοινωνική εκδήλωση μιας ομάδας του πληθυσμού κι από την άλλη φθείρεται και χάνει τη λειτουργικότητά της στις τεράστιες εμπορικές αγορές των μεγάλων πόλεων. Κι έτσι σήμερα ερμηνεία γνήσιας δημοτικής μουσικής σημαίνει προ παντός να ανακαλύψει κανείς τις ρίζες της μουσικής αυτής. Σημαίνει ακόμα να ζεις τις εκφραστικές αποχρώσεις ενός τόπου και μιας ιδιόμορφης κοινωνίας και να μπορείς να τις ερμηνεύεις. Αυτό ακριβώς το σχεδόν αδύνατο έκανε δυνατό με εξαιρετικά ποιοτικό αποτέλεσμα το αθηναϊκό συγκρότημα. Η αρχαϊκότητα στις ερμηνείες και οι αυτοσχεδιασμοί που φανερώνουν την λαϊκή ενέργεια έγιναν από όλους αντιληπτά. Η συνηθισμένη και τυπική κοινωνική ατμόσφαιρα δεν μπόρεσε να περάσει στο κοινό από τους μουσικούς γιατί η σκηνή ήταν μικρή: ούτε από τους χορευτές να δοθεί η ατμόσφαιρα ενός γάμου, ή ο θρηνητικός χαρακτήρας ενός μοιρολογιού.
Πόσο τρομερά μεγάλος είναι ο θησαυρός που κρύβει η ελληνική μουσική καταλαβαίνει κανείς από το πολύμορφο παίξιμο του κλαρίνου και τη συνοδεία του σε μορφή τονισμένου τραγουδιού. Και ο ρυθμός στην ελληνική δημοτική μουσική δεν είναι μόνο τα 7/4 της αρχαίας Σύρου αλλά και η λεπτεπίλεπτη εσωτερική μετρική τόσο συνηθισμένων ρυθμών, όπως είναι τα 3/4, ο ρυθμός του δικού μας βαλς. Που πριν τη Minimal Music και τα μοντέλα της γίνεται εδώ μια δουλειά που οι άρσεις και οι θέσεις της δίνουν στη μουσική τον χαρακτήρα μιας διαρκούς διακυμάνσεως. Και παρ' όλα αυτά στη χορευτικότητα αυτής της μουσικής φανερώνονται ακόμα πιο έντονα η εσωτερικότητα και η σοβαρότητά της. Έτσι ακούσαμε ένα τραγούδι από την Σκύρο, ένα πεντατονικό μοιρολόι, ένα σόλο που τόσο παθιασμένο ποτέ δε θα μπορέσει να δημιουργήσει η έντεχνη μουσική.
Το πρόγραμμα αυτό πρέπει να συνεχιστεί με παρόμοια μουσική. Μας έλειψε η Κρήτη π.χ. τα διάφορα μουσικογεωγραφικά στρώματα πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν πιο φανερά και θα έπρεπε ίσως να σκεφτούν ένα πρόγραμμα με βυζαντινή μουσική. Το ενδιαφέρον υπάρχει και είναι ζωντανό. Τα χειροκροτήματα της βραδιάς έφταναν μερικές φορές σε τέτοιο βαθμό που προκαλούσαν φόβο.
Θησαυρός ελληνικής δημοτικής μουσικής
Κριτική , Wolfgang Burde , Εφημερίδα , Der Tagesspiegel , 29 Μαΐου 1977