- Η ζωή της
- Το έργο της
-
Ο Σύλλογος
- Ο Σύλλογος
- Περιεχόμενα
-
Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
6 & 7 Απριλίου 2024, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
6 & 7 Απριλίου 2024, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
- Η Xορωδία
- Επικοινωνία
- Ενημέρωση
Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Κατάλογος τραγουδιών Κουρσάρικος
Ακούστε
Πληροφορίες
- Προέλευση: Ανατολικό Αιγαίο
- Τόπος: Ικαρία, Φούρνοι
- Είδος: Οργανικό
- Ρυθμός: 2σημος
- Χορός: Ιδιοτοπικός χορός
- Διάρκεια: 03:13
Συντελεστές
- Τσαμπούνα: Θεολόγος Γρύλλης
- Λάφτα: Σωκράτης Σινόπουλος
- Τουμπελέκι: Βαγγέλης Καρίπης
Δισκογραφία
Σχόλια
Χορευτικός σκοπός από τους Φούρνους Ικαρίας, σε ρυθμό 2/4. Η ονομασία του συνδέεται με την προφορική παράδοση σχετικά με την ιστορία του νησιού.
Οι Φούρνοι είναι ένα σύμπλεγμα νησίδων ανάμεσα στη Σάμο, την Ικαρία και την Πάτμο. Ονομάζονται επίσης και Κορσεοί, λέξη που προέρχεται από την αρχαία ονομασία «Κοράσιοι νήσοι», αλλά στη λαϊκή συνείδηση παραπέμπει περισσότερο στα ομόηχα «κουρσάροι» και «κούρσεμα», δεδομένου μάλιστα ότι η ιδιαίτερη διαμόρφωση των ακτών του μικρού αυτού αρχιπελάγους συνηγορεί στην παράδοση ότι υπήρξε ορμητήριο πειρατών του Αιγαίου. Ως προς την επιμονή τέτοιων προφορικών παραδόσεων ενδιαφέρουσα είναι η πληροφορία ότι στις ΗΠΑ ο σύλλογος των γυναικών που κατάγονται από τους Φούρνους έχει την επωνυμία «Οι θυγατέρες του Κουρσάρου».
Η τσαμπούνα (hornpipe) είναι ένα αερόφωνο λαϊκό μουσικό όργανο ποιμενικού χαρακτήρα, με ιδιαίτερη διάδοση στα νησιά του Αιγαίου. Αποτελείται από τρία βασικά μέρη: έναν ασκό στον οποίο αποθηκεύεται ο αέρας, φτιαγμένο από το ακέραιο δέρμα ενός κατσικιού, το επιστόμιο και δυο καλαμένιους αυλούς, προσαρμοσμένους σε μια βάση που προσδένεται στον ασκό. Στον έναν αυλό, ο οποίος έχει πέντε τρύπες, παίζεται η μελωδία, ενώ ο άλλος, με λιγότερες συνήθως τρύπες, χρησιμεύει για το ισοκράτημα, δηλαδή την ισορροπία στη μελωδία. Συνοδευτικό όργανο είναι κυρίως το τουμπάκι (μικρό νταούλι) και σπανιότερα η λύρα ή το λαούτο. Τόσο ο εμπειρικός τρόπος και τα υλικά κατασκευής της τσαμπούνας όσο και η τελετουργική μάλλον παρά ψυχαγωγική χρήση της παραπέμπουν στην προνεωτερική αγροτοκτηνοτροφική κοινωνική οργάνωση και τεκμηριώνουν την παλαιότητα του οργάνου.
Μιράντα Τερζοπούλου (2018)
Πληροφορίες καταγραφής
Ηχογραφήθηκε σε στούντιο, στις 10/06/2000.