- Η ζωή της
- Το έργο της
-
Ο Σύλλογος
- Ο Σύλλογος
- Περιεχόμενα
-
Της Τριανταφυλλιάς τα Φύλλα
6 & 7 Απριλίου 2024, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
6 & 7 Απριλίου 2024, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
- Η Xορωδία
- Επικοινωνία
- Ενημέρωση
Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Κατάλογος τραγουδιών Του μικρού βλαχόπουλου
Του μικρού βλαχόπουλου
Ακούστε
Στίχοι
Ωρέ, ν-ο Κωσταντί-, ν-ο Κωσταντίνος ο μικρός
ωρέ, ν-ο Κωσταντίνος ο μικρός κι Αλέξης ο αντρειωμένος,
κι Αλέξης ο αντρειωμένος
ωρέ, και το μικρό- και το μικρό Βλαχόπουλο,
ωρέ, και το μικρό Βλαχόπουλο, ο καστροπολεμίτης,
ο καστροπολεμίτης,
αντάμα τρώγαν κι έπιναν και γλυκοτραγουδούσαν,
αντάμα είχαν τους μαύρους τους, σ' έναν ταβλά δεμένους.
Του Κώστα τρώει τα σίδερα, τ' Αλέξη τα λιθάρια
και του μικρού Βλαχόπουλου, τα δέντρα ξεριζώνει.
Κι εκεί που τρώγαν κι έπιναν και γλυκοτραγουδάνε,
πουλάκι πάησε κι έκατσε δεξιά μεριά στην τάβλα.
Δεν εκελάηδει σαν πουλί, μούιδε σαν χελιδόνι,
παρά λαλούσε κι έλεγεν ανθρώπινη κουβέντα.
- Ν-εσείς τρώτε και πίνετε και γλυκοτραγουδάτε
και πίσω σας κουρσεύουνε Αγαρηνοί κουρσάροι.
Πήραν του Κώστα τα παιδιά, τ' Αλέξη τη γυναίκα
και του μικρού Βλαχόπουλου την αρραβωνιασμένη.
[Ως να σελώσ' ο Κωσταντής, να καλιβώσ' Αλέξης,
ευρέθη το Βλαχόπουλο στο μαύρο τ' καβαλάρης.
- Για σύρ' εσύ Βλαχόπουλο στη βίγλα να βιγλίσεις
κι αν δεις πενήντα κι εκατό, χύσου μακέλεψέ τους
κι αν είναι περισσότεροι, γύρνα να πάμ' αντάμα.
Βγήκε στη βίγλα, βίγλισε, στ' αγνάντιο κι αγναντεύει,
βλέπει τους κάμπους κόκκινους και τα βουνά γαλάζια.
Πίσω να πάει ντρέπεται, μπροστά να πάει δειλιάται.
- Δύνεσαι, μαύρε μ', δύνεσαι στο αίμα για να πλέψεις;
- Δύνομ', αφέντη μ', δύνομαι στο αίμα για να πλέψω.
Βιτσιά βαρεί το μαύρο του, ξεχύνεται στον κάμπο,
στο έμπα χίλιους έκοψε, στο έβγα δυο χιλιάδες
και στο στερνό του γύρισμα κανέναν δεν αφήνει.
Πήρε του Κώστα τα παιδιά, τ' Αλέξη τη γυναίκα
και του μικρού Βλαχόπουλου την αρραβωνιασμένη.]
Πληροφορίες
- Προέλευση: Ήπειρος
- Τόπος: Πρέβεζα, Κεράσοβο
- Ταξινόμηση: Ακριτικό
- Ρυθμός: 3σημος
- Χορός: Στα τρία
- Διάρκεια: 05:21
Συντελεστές
- Τραγούδι: Λάμπρος Γούμενος
- Πληροφορητής/τρια: Λάμπρος Γούμενος
Δισκογραφία
Σχόλια
Μπορούμε να πούμε πως το τραγούδι είναι η επιτομή της αντρειοσύνης -αυτού που στη Δύση λέγεται ιπποσύνη-, συνοψίζοντας τα άπαντα των ηρωικών ακριτικών στερεότυπων: πολυτελή συμπόσια πολεμιστών με ένδοξα σημαδιακά ονόματα και αόριστες καταγωγές, πουλιά-αγγελιοφόρους, άλογα-συμβουλάτορες, αμέτρητους εισβολείς, λεηλασίες και αρπαγές, απονενοημένες συγκρούσεις και αδιανόητες νικηφόρες αποκρούσεις. Η φρίκη τέτοιων επιδρομών, που τη δοκίμασαν για αιώνες οι λαοί και κληροδότησαν τη μνήμη της, κάνει σχεδόν αδιάφορη την ταυτότητα των επιδρομέων και την τοπικότητα των επεισοδίων. Είτε κουρσεύουν οι μεσαιωνικοί Σαρακηνοί είτε οι μεταγενέστεροι Τούρκοι, έτσι όπως εναλλάσσονται στις διάφορες παραλλαγές του τραγουδιού, η πλάση όλη θα ταραχτεί. Και είτε φωνή εξ ουρανού είτε αφύσικο πουλί θα αναγγείλει γι' άλλη μια φορά το βιασμό της ευάλωτης ζωής και θα προκαλέσει το υπεράνθρωπο κατόρθωμα, κάνοντας το τραγούδι να αποπνέει στο έπακρο μια διαχρονική «ιστορική» πραγματικότητα. Μιράντα Τερζοπούλου (2017)
Στο Κεράσοβο (Κερασώνας) της Πρέβεζας το τραγουδούν την Κυριακή, την Δευτέρα και την Τρίτη του Πάσχα στην αυλή της εκκλησίας. Επαναλαμβάνεται την Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής στο μοναστήρι της Φανερωμένης.
Χορός δετός, καγγελάρης. Μπροστά μπαίνουν οι άνδρες και ακολουθούν οι γυναίκες. Κάθε στίχος τραγουδιέται από την πρώτη ομάδα του χορού και επαναλαμβάνεται από τους υπόλοιπους που συμμετέχουν. (Λάμπρος Γούμενος 2020)
Πληροφορίες καταγραφής
O Λάμπρος Γούμενος, ερμηνευτής του τραγουδιού, φιλόλογος με καταγωγή από το Κεράσοβο Πρέβεζας, τη δεκαετία του 1980 τραγούδησε εννέα τραγούδια της περιοχής του που τα έδωσε στη Δόμνα Σαμίου για να τα εντάξει στο αρχείο της.