Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Κατάλογος τραγουδιών Γιαννούλα
Ακούστε
Στίχοι
Και με τα τόσα βάσανα -καλέ- πάλ’ η ζωή γλυκιά ‘ναι
κι όποιος τον θάνατον ζητεί -καλέ- πρέπει λωλός για να ‘ναι.
Γιαννούλα, Γιαννούλα, εσύ τα ξέρεις ούλα,
Γιαννούλα, Γιαννούλα, δεν το ‘πραξες καλά.
Γιατί αστεράκια τ’ ουρανού -καλέ- την λάμψη σας μ’ αρνείστε
κι εσείς, βρυσούλες του βουνού -καλέ- για ‘μέ φωτιά να είστε.
Τα μαύρα, τα μαύρα, τα μαύρα, τα γαλάζια,
τα μαύρα, τα μαύρα να μην τα βάλεις πια.
Για σένα, για σένα στάζ’ η καρδιά μου αίμα,
για σένα, για σένα θα φύγω μακριά.
Πληροφορίες
- Προέλευση: Προποντίδα
- Είδος: Δίστιχα
- Ταξινόμηση: Της αγάπης
- Ρυθμός: 2σημος
- Χορός: Χασάπικος γρήγορος
- Διάρκεια: 01:34
Συντελεστές
- Τραγούδι: Δόμνα Σαμίου, Ζαχαρίας Καρούνης, Κατερίνα Παπαδοπούλου
- Χορωδία: Χορωδία του Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου
- Κλαρίνο: Θοδωρής Γεωργόπουλος
- Βιολί: Νίκος Οικονομίδης
- Κανονάκι: Πάνος Δημητρακόπουλος
- Λάφτα: Σωκράτης Σινόπουλος
- Σάζι: Ευγένιος Βούλγαρης
- Λαούτο: Κυριάκος Ταπάκης
- Τουμπελέκι: Ανδρέας Παππάς
- Ντέφι: Βαγγέλης Καρίπης
Δισκογραφία
Σχόλια
Τραγούδι αστικής προέλευσης στο ρυθμό του πηδηχτού χασάπικου χορού. Πιθανότατος χώρος σύνθεσής του είναι η Κωνσταντινούπολη, από όπου διαδόθηκε, όπως όλα του είδους του, σε άλλους τόπους της Προποντίδας και κυρίως σε πόλεις ή κωμοπόλεις με αστικό χαρακτήρα (Προύσα, Κίος, Μουδανιά, Τρίγλια, Αρτάκη, Κούταλη, Νικομήδεια, Ραιδεστός, Επιβάτες κλπ.).
Η μουσική του έχει έντονες ευρωπαϊκές επιρροές και οι στίχοι είναι λόγιες ποιητικές συνθέσεις. Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γνωμικό περιεχόμενο του πρώτου διστίχου, που βασίζεται στην ισχυρότατη αντίθεση ζωής και θανάτου, καθώς προβάλλεται η μέγιστη αξία της ζωής και των απολαύσεών της.
Αλλά και το δεύτερο δίστιχο αποκαλύπτει ποιητική ευαισθησία και λυρισμό με την αλληγορική «άρνηση της αγάπης» ακόμη και των φυσικών στοιχείων, που κι αυτή επίσης βασίζεται σε μια αφύσικη αντίθεση (άστρα χωρίς λάμψη, βρύσες-φωτιά). Τα δωδεκασύλλαβα γυρίσματα με το επιτιμητικό τους θέμα αναφέρονται στη Γιαννούλα, που με τα καμώματά της βασανίζει και τυραννά τον ερωτευμένο.
Θοδωρής Κοντάρας (2022)
Τα Τραγούδια και οι Τόποι τους

Μικρασιατική Προποντίδα - Α' μέρος
Περιήγηση πάνω στον χάρτη των περιοχών του Μαρμαρά, της Αρτάκης και της Πανόρμου, με οδηγό το Αρχείο Δόμνας Σαμίου. Τραγούδια, πληροφορίες, μαρτυρίες και φωτογραφίες από τις 50 πόλεις και χωριά όπου ζούσαν Ρωμιοί έως το 1922. Πατήστε εδώ για την περιήγηση.

Αλώνη, οθ. Αλόνια, Harmanlı Αρμενοχώρι, οθ. Ερμενίκιοϊ, Tatlısu Αρτάκη, Erdek Αρχαία Κύζικος, οθ. Μπαλκίζ, Kyzikos Antik Kenti Αφθόνη (Αφτόνι), Asmalı Αφυσιά (Αφoυσία, Αφισιά, λόγ. Οφιούσα), Avşa και Türkeli Βαθύ, οθ. Φάτια, Turan Βάτ'κα (Βάτικα, Μουσάτσα, Αβάτικα), Misakça Βώρυ, οθ. Βόρια, Poyrazlı Γαλλιμή, οθ. Γκαλιμιόζ και Καλεμί, Çınarlı Γενίκιοϊ, Yeniköy Γεν'τζές (Γετζές, Νεοχώρι), Yenice Γκιονένι (Γκιουνένι), Gönen Γωνιά, οθ. Γκόνια, Ocaklar Διαβατή, οθ. Σαχίν Μπουργκάζ, Çayağzı Δρακούντα, οθ. Ντρακόντα, Doğanlar Ελμπιζλί (Ελπιζλί), οθ. Ελμπιζλίκ, Hafızhüseyinbey Εντιντζίκ (Εδιντζήκι, Αϊντιντζίκι), οθ. Παζάρ, Edincik Καραϊντίν (Καραϊδίν), Karaydın Καστέλλι (Καστέλλιον), οθ. Κεστέλ, Kestanelik Κατάτοπο (Κατάτοπος), οθ. Σεϊτάνκιοϊ, Ormanlı Κιλίκι (Κιλήκι), Killik Κλαζάκι, οθ. Κιλαζάκ και Κιζίλαγατς, Topağaç Κοπάσι (Κοπάση), Kubaş Κοτζαμπουνάρ (Κοτζιά Μπουνάρ, Κοδζά Μπουνάρ), Kocapınar Κουρσουλί (Κουρσουνλί), Kurşunlu Κούταλη, Ekinlik Λαγκάδα, οθ. Κοτζά Μπουργκάζ, Ballıpınar Μαρμαράς, Marmara Μηχανιώνα, οθ. Μουχάνια, Çakılköy Μονὴ Παναγίας Φανερωμένης, Kirazlı Manastırı Μπάλια (Μπάλια, Βάλια, Μπάλια-Καραϊντίν), Balya Μπαλούκεσερ (Μπαλίκεσερ, Μπαλίκεσιρ, Βαλουκεσέριον), Balıkesir Νιχώρι Απάνω (Πάνω Χωριό, Γιαπιτζήδες), Yukarıyapıcıköy Νιχώρι Κάτω (Κάτω Χωριό), Aşağıyapıcıköy Παλάτια, οθ. Μπαλάτ, Saraylar Πάνορμος (Πάντερμο, Μπάνταρμο), Bandırma Πασαλιμάνι, οθ. Πασά Λιμάν, Paşalimanı Πέραμος, οθ. Μπέραμα, Karsiyaka Πραστειό (Προάστειον), οθ. Κιζιλτζίκ κιοϊ, Gündoğdu Ρόδα, οθ. Ρούτια, Narlı Σαρίκιοϊ, Sarıköy Σκαμνιές (Συκαμιές), Dutliman Σκουπιά (Σκοπιά), οθ. Ουσκούμπ, Balıklı Σμαύλο (Σιμαβλό), Gölyaka Σογιούτ (Σουγιούτ), Söğütköy Χαβουτζί (Χαβουτζή), Havutça Χαράκι, οθ. Χερέκ, İlhanköy Χατζηπαγόνκιοϊ (Χατζηπαγώνη), Şevketiye Χουχλιά (αρχ. Κοχλίαι), Tuzla.
Οι πατρίδες δεν είναι «χαμένες» εφόσον υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που τις θυμούνται και τις τιμούν
Πληροφορίες καταγραφής
Ζωντανή ηχογράφηση από τη συναυλία Μικρασιάτικα τραγούδια με τη Δόμνα Σαμίου, που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 8/3/2005.
Με βάση καταγραφή του Σίμωνα Καρά που ανήκει στη συλλογή του Συλλόγου προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής.