Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Κατάλογος τραγουδιών Ου παππούς ου Ραγκαβέλας

Ου παππούς ου Ραγκαβέλας

Ακούστε
Στίχοι
Ου παππούς, μπρε, μπρε, μπρε, ου παππούς ου Ραγκαβέλας,
ου παππούς ου Ραγκαβέλας είχιν μια κουτσή γουμάρα,
ήταν πούτσις φουρτουμένη, ήταν κι αγκαστρωμένη.
Τ’ σιργιανούσι στα χουριά, Σπούρτα, Βάντσις, Κιρασιά1
Σπούρτα, Βάντσις, Κιρασιά, πάρτι πούτσις φέρτι μ’νιά.
Πήραν νιες κι παντριμένις, χήρις κι αρραβουνιασμένις,
κι μια χήρα πινιμένη δεν ιπρόφτασι να πάρει.
Παίρν’ τινάζει τα τσουβάλια, πέφτει μια μι δυο κιφάλια.
Τράβα η μια κι τράβα η άλλη και της κόψαν το κιφάλι.
1Σπούρτα, Βάντσες, Κερασιά: χωριά της Kοζάνης
Πληροφορίες
- Προέλευση: Μακεδονία
- Τόπος: Κοζάνη
- Ταξινόμηση: Αποκριάτικο, Αθυρόστομο
- Ρυθμός: 4σημος
- Χορός: Στα τρία
- Διάρκεια: 03:52
Συντελεστές
- Τραγούδι: Βαγγέλης Δούρβας
- Χορωδία: Ομάδα από τον Φανό «Αριστοτέλης»
Δισκογραφία
Σχόλια
Μέσα από τη θεματολογία των αποκριάτικων τραγουδιών αναδύεται μια γκροτέσκα πινακοθήκη ανθρώπινων αδυναμιών και ελαττωμάτων, ένας χάρτης των κοινωνικών ρόλων και σχέσεων, όπου όλα διακωμωδούνται καταλυτικά, χωρίς ωστόσο να χάνεται η βαθύτερη συμπάθεια και αποδοχή. Δεσποτάδες, παπάδες, καλόγεροι, γέροι και γριές, με ανεπίτρεπτες ή παράκαιρες σφοδρές ερωτικές επιθυμίες, καταβροχθιστικές γυναίκες – κυρίως χωρίς άντρα (χήρες, καλογριές, παπαδιές) αποτελούν τα κύρια θέματα των σατιρικών τραγουδιών. Τα άκρως τολμηρά αστεία και η γελοιοποίηση των ταμπού δίνουν την εντύπωση μιας ανεξέλεγκτης σεξουαλικότητας. Ωστόσο, παρά το κλίμα αυτό της ερωτικής αποχαλίνωσης, η σεξουαλικότητα εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται ως φαινόμενο κοινωνικά καθορισμένο, άρα απαγορευμένη ή επίμεμπτη για ορισμένες κατηγορίες ανθρώπων όπως αυτές που αναφέραμε πιο πάνω.
Οι γυναίκες, στόχος πάντα της αυστηρότερης κοινωνικής κριτικής, βρίσκονται και εδώ στο επίκεντρο. Αυτό που πιο σκληρά σατιρίζεται είναι η ερωτική τους αδηφαγία. Οι άντρες, σε συμβολικό επίπεδο και με μαγική σκοπιμότητα, οικειοποιούνται μέσω της γυναικείας μεταμφίεσης την αναπαραγωγική δύναμη των γυναικών, σε επίπεδο όμως κοινωνικό και ηθικής αξιολόγησης, ως κύριοι μάλιστα φορείς των συγκεκριμένων τραγουδιών, γελοιοποιούν το ρόλο που υποδύονται και επαναβεβαιώνουν την εξουσία τους πάνω στη γυναικεία σεξουαλικότητα. (Βλ. και Πέντε δέκα παπαδιές και Ένας γέρος ηρκουντάνε). Μιράντα Τερζοπούλου (1994)
Πληροφορίες καταγραφής
Ηχογραφήθηκε στην Κοζάνη, το 1990.
Σχόλια Μελών
Κάντε ένα σχόλιο
Δείτε επίσης

Τραγούδι
Ένα ωραίο χανουμάκι

Τραγούδι
Γι’ ακούσατε τι θα σας πω

Τραγούδι
Θοδώρα

Τραγούδι
Πέντε δέκα παπαδιές

Τραγούδι
Πέντε δέκα παπαδιές

Τραγούδι
Σαράντα μ’νιά μι κύκλουσαν

Τραγούδι
Σαράντα μ’νιά μι κύκλουσαν

Τραγούδι
Τα κουρίτσια τα καημένα

Τραγούδι
Τι 'θελα και σ' αγαπούσα

Τραγούδι
Άσπρο πουλάκι κάθεται

Τραγούδι
Ένα μουνί στην κερασιά

Τραγούδι
Ήρθαν τα Κρητικά παιδιά

Τραγούδι
Η αγάπη μου παντρεύεται

Τραγούδι
Με μήνυσε η αγάπη μου
