Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Κατάλογος τραγουδιών Σηλυβριανό συρτό
Ακούστε
Πληροφορίες
- Προέλευση: Προποντίδα
- Είδος: Οργανικό
- Ρυθμός: 4σημος
- Χορός: Συρτός
- Διάρκεια: 02:08
Συντελεστές
- Κλαρίνο: Θοδωρής Γεωργόπουλος
- Βιολί: Νίκος Οικονομίδης
- Κανονάκι: Πάνος Δημητρακόπουλος
- Λάφτα: Σωκράτης Σινόπουλος
- Σάζι: Ευγένιος Βούλγαρης
- Λαούτο: Κυριάκος Ταπάκης
- Τουμπελέκι: Βαγγέλης Καρίπης
- Ντέφι: Ανδρέας Παππάς
Δισκογραφία
Σχόλια
Ιδιαίτερα δημοφιλής και αγαπημένη μελωδία που απαντάται από την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Κύπρο, με πανελλήνια διάδοση σήμερα. Παίζεται ως γαμήλια πατινάδα, συνοδεύοντας τους μελλονύμφους από το σπίτι στην εκκλησία, αλλά και ως συρτός ή μπαλλαριστός χορός σε κάθε είδους γλέντια. Το σηλυβριανό συρτό γνώρισε πάρα πολλές ηχογραφήσεις μέχρι τώρα, είτε ως οργανικός σκοπός είτε ως τραγούδι με ερωτικά δίστιχα, που τραγούδησαν μεγάλοι τραγουδιστές (π.χ. Ρόζα Εσκενάζη, Γιώτα Λύδια) με τεράστια επιτυχία.
Προφανώς δημιουργήθηκε από λαϊκούς μουσικούς της Σηλυβρίας,* μιας κωμόπολης που έχει δώσει πολλά, μαζί με τη γειτονική της Ραιδεστό, στην εκκλησιαστική και τη δημοτική μας μουσική κατά τους τελευταίους αιώνες της Τουρκοκρατίας.
Θοδωρής Κοντάρας (2022)
* Η Σηλυβρία, μια πανάρχαια μεγαρική αποικία στα θρακικά παράλια της Προποντίδας, κρατά ζηλότυπα το αρχαιότατο όνομά της μέχρι σήμερα (τουρκ. Silivri). Χτισμένη 60 χλμ. δυτικά της Κωνσταντινούπολης και 67 χλμ. ανατολικά της Ραιδεστού (τουρκ. Tekirdağ), είχε πλειοψηφία Ελλήνων κατοίκων ως το 1922 και ήταν ξακουστή για τα γιαούρτια και τα σταφύλια της. Σήμερα έχει σχεδόν ενωθεί οικιστικά με την Ιστανμπούλ.

Ο ναός του Αγίου Σπυρίδωνος στη Σηλυβρία
Από ταχυδρομικό δελτάριο των αρχών του 20ου αιώνα. Παραχώρηση από την οικ. Ζαφειροπούλου
© Αρχείο Δόμνας ΣαμίουΤα Τραγούδια και οι Τόποι τους

Μικρασιατική Προποντίδα - Α' μέρος
Περιήγηση πάνω στον χάρτη των περιοχών του Μαρμαρά, της Αρτάκης και της Πανόρμου, με οδηγό το Αρχείο Δόμνας Σαμίου. Τραγούδια, πληροφορίες, μαρτυρίες και φωτογραφίες από τις 50 πόλεις και χωριά όπου ζούσαν Ρωμιοί έως το 1922. Πατήστε εδώ για την περιήγηση.

Αλώνη, οθ. Αλόνια, Harmanlı Αρμενοχώρι, οθ. Ερμενίκιοϊ, Tatlısu Αρτάκη, Erdek Αρχαία Κύζικος, οθ. Μπαλκίζ, Kyzikos Antik Kenti Αφθόνη (Αφτόνι), Asmalı Αφυσιά (Αφoυσία, Αφισιά, λόγ. Οφιούσα), Avşa και Türkeli Βαθύ, οθ. Φάτια, Turan Βάτ'κα (Βάτικα, Μουσάτσα, Αβάτικα), Misakça Βώρυ, οθ. Βόρια, Poyrazlı Γαλλιμή, οθ. Γκαλιμιόζ και Καλεμί, Çınarlı Γενίκιοϊ, Yeniköy Γεν'τζές (Γετζές, Νεοχώρι), Yenice Γκιονένι (Γκιουνένι), Gönen Γωνιά, οθ. Γκόνια, Ocaklar Διαβατή, οθ. Σαχίν Μπουργκάζ, Çayağzı Δρακούντα, οθ. Ντρακόντα, Doğanlar Ελμπιζλί (Ελπιζλί), οθ. Ελμπιζλίκ, Hafızhüseyinbey Εντιντζίκ (Εδιντζήκι, Αϊντιντζίκι), οθ. Παζάρ, Edincik Καραϊντίν (Καραϊδίν), Karaydın Καστέλλι (Καστέλλιον), οθ. Κεστέλ, Kestanelik Κατάτοπο (Κατάτοπος), οθ. Σεϊτάνκιοϊ, Ormanlı Κιλίκι (Κιλήκι), Killik Κλαζάκι, οθ. Κιλαζάκ και Κιζίλαγατς, Topağaç Κοπάσι (Κοπάση), Kubaş Κοτζαμπουνάρ (Κοτζιά Μπουνάρ, Κοδζά Μπουνάρ), Kocapınar Κουρσουλί (Κουρσουνλί), Kurşunlu Κούταλη, Ekinlik Λαγκάδα, οθ. Κοτζά Μπουργκάζ, Ballıpınar Μαρμαράς, Marmara Μηχανιώνα, οθ. Μουχάνια, Çakılköy Μονὴ Παναγίας Φανερωμένης, Kirazlı Manastırı Μπάλια (Μπάλια, Βάλια, Μπάλια-Καραϊντίν), Balya Μπαλούκεσερ (Μπαλίκεσερ, Μπαλίκεσιρ, Βαλουκεσέριον), Balıkesir Νιχώρι Απάνω (Πάνω Χωριό, Γιαπιτζήδες), Yukarıyapıcıköy Νιχώρι Κάτω (Κάτω Χωριό), Aşağıyapıcıköy Παλάτια, οθ. Μπαλάτ, Saraylar Πάνορμος (Πάντερμο, Μπάνταρμο), Bandırma Πασαλιμάνι, οθ. Πασά Λιμάν, Paşalimanı Πέραμος, οθ. Μπέραμα, Karsiyaka Πραστειό (Προάστειον), οθ. Κιζιλτζίκ κιοϊ, Gündoğdu Ρόδα, οθ. Ρούτια, Narlı Σαρίκιοϊ, Sarıköy Σκαμνιές (Συκαμιές), Dutliman Σκουπιά (Σκοπιά), οθ. Ουσκούμπ, Balıklı Σμαύλο (Σιμαβλό), Gölyaka Σογιούτ (Σουγιούτ), Söğütköy Χαβουτζί (Χαβουτζή), Havutça Χαράκι, οθ. Χερέκ, İlhanköy Χατζηπαγόνκιοϊ (Χατζηπαγώνη), Şevketiye Χουχλιά (αρχ. Κοχλίαι), Tuzla.
Οι πατρίδες δεν είναι «χαμένες» εφόσον υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που τις θυμούνται και τις τιμούν
Πληροφορίες καταγραφής
Ζωντανή ηχογράφηση από τη συναυλία Μικρασιάτικα τραγούδια με τη Δόμνα Σαμίου, που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 8/3/2005.